dinsdag 16 juni 2015

CCone kick of in De Nieuwe Kolk in Assen, 15 t/m 17 juni 2015

Betsy Torenbos met Nico Vanderveen

Cultuurproducenten, onderwijsinstellingen, universiteiten, overheden, film- en televisieproducenten, creatieve industrie, erfgoed en zakenwereld wisselen tijdens een internationale conferentie van ideeën over producties, samenwerkingsvormen en fondswerving. CCone - Culturual connection of Northern Europe - een initiatief van Johan de Noord wil met deze internationale conferentie bewerkstelligen dat cultuur- en kunstmakers elkaar ontmoeten. Maar ook dat ze beleidsmakers ontmoeten uit andere landen en mensen uit het zakenleven. Je moet tenslotte ergens beginnen, wanneer je de grote wereld in wil. 

Het deelnemersveld is groot op deze eerste dag. Een kleine, ik vrees niet volledige opsomming: Het Houten Huis, Oerol, Tocht om de Noord, Hunebedcentrum, Vanderveen Warenhuis, Tryater, Zoo Emmen, Herinneringscentrum Kamp Westerbork, CBK Drenthe en het Hunebedcentrum. Van buiten Nederland zijn het Litouws Theater-, muziek- en filmmuseum en de Noordzeevoedsel culturele route uit Duitsland present. De aanwezige overheden komen uit Drenthe, Groningen, Friesland, maar ook uit de verschillende regio's van Denemarken, Noorwegen, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.



Ik ben maar een halve dag aanwezig bij dit evenement. Juni is een drukke schrijfmaand. Ik werk aan het nieuwe stuk voor ROODPALEIS en boks met Berger (werktitel van mijn nieuwe roman). Samen met Betsy Torenbos presenteer ik tijdens een pitch ROODPALEIS en met name de voorstelling Onder één dak. We willen deze voorstelling graag ook in Duitsland spelen. 

Het is jammer dat er weinig 'makers' uit het buitenland zijn, maar de sfeer doet me desondanks denken aan de vroegere NewOp meetings (een internationale webring van onafhankelijke eigentijds muziektheaterproducenten van over heel de wereld). 
Een foto die ik genomen heb tijdens de laatste NewOp Barcelona (2003). Helaas weet ik de namen niet meer van de man links. Naast hem staat een zekere Pao, een Baskisch componist met wie ik in de Raval ben doorgezakt, Nina Krohn (schrijver uit Noorwegen), David O'Brien, componist en Mette Kaaby uit Oslo, operaproducent.

Betsy is ook vandaag aanwezig. Ik ben benieuwd naar haar verslag. Van de pitchen van andere organisaties sprong bij mij vooral die van De Tocht om de Noord in het oog. Bondig, enthousiast, wervend in twee minuten tijd. Ik zie afnemers al aanschuiven,  
  

Geen opmerkingen: